خبرنگاران استقبال کشورهای مختلف از توافق آتش بس در لیبی

به گزارش مجله سرگرمی، تهران-خبرنگاران- برقراری آتش بس فوری اعلام شده از سوی طرف های وفاق ملی لیبی مستقر در غرب لیبی و دستور توقف عملیات نظامی، با واکنش مثبت بسیاری از کشورها و سازمان ها همراه بوده است.

خبرنگاران استقبال کشورهای مختلف از توافق آتش بس در لیبی

به گزارش خبرنگاران، دولت وفاق ملی لیبی به ریاست فایز السراج روز جمعه دستور برقراری آتش بس فوری و توقف عملیات نظامی داد.

از سوی دیگر عقیله صالح رییس مجلس لیبی که در شهر طبرق در شرق این کشور مستقر است و از ژنرال خلیفه حفتر حمایت می کند نیز خواستار برقراری آتش بس فوری و توقف عملیات نظامی در سراسر خاک این کشور شد.

استفانی ویلیامز معاون کننده ویژه سازمان ملل متحد در امور لیبی از اعلام این توافق به یک تصمیم شجاعانه یاد کرد و گفت: هدف باید فعال شدن فرایند سیاسی باشد.

وی در صفحه رسمی سازمان ملل متحد در توئیتر نوشت:لیبی بسیار نیازمند این تصمیم شجاعانه در این زمان سخت و سخت است و امیدوارم این مسأله موجب تسریع در اجرای توافق کمیته های نظامی مشترک (5+5) و آغاز خروج تمام نیروهای خارجی و مزدور مستقر در خاک لیبی شود.

کمیته نظامی مشترک (5+5) شامل پنج عضو از نیروهای وابسته به ژنرال خلیفه حفتر فرمانده ارتش شرق لیبی و پنج تن از اعضای مورد حمایت دولت وفاق ملی لیبی بودند که فوریه 2020 (دی/ بهمن 98) در ژنو سویس برای رسیدن به توقف آتش بس دائم گفت وگو کردند.

اتحادیه عرب

اتحادیه عرب نیز با استقبال از این آتش بس دو طرفه، طرفین درگیر را به برگزاری انتخابات جدید و حرکت در جهت حل سیاسی مسالمت آمیز دعوت کرده است.

یک منبع در اتحادیه عرب ابراز امیدواری کرد که توافق مذکور منجر به تسریع در مذاکرات جاری میان دولت وفاق و ارتش لیبی در چارچوب کمیته نظامی مشترک 5+5 شود و زمینه ساز یک راه حل دائمی شود.

اتحادیه آفریقا

این سازمان آفریقایی نیز در اطلاعیه ای ضمن استقبال از برقراری آتش بس در لیبی گفت که این موضوع در ازسرگیری گفت وگوهای سیاسی میان طرف های لیبی نقش خواهد داشت.

ترکیه

ابراهیم کالین سخنگوی نهاد ریاست جمهوری ترکیه روز جمعه ضمن استقبال از این توافق صلح گفت که آنکارا مطمئن است که امکان تحقق حل سیاسی در لیبی وجود دارد و در هیچ نقطه از لیبی، راه حل نظامی را ترجیح نمی دهیم.

کالین همچنین گفت که کشورش در خاک لیبی به دنبال رویارویی با هیج کشوری نیست و باور دولت آنکارا بر این است که مصر می تواند نقش سازنده ای در لیبی ایفا کند.

آمریکا

سفارت آمریکا در لیبی در صفحه توییتری خود نوشت: واشنگتن از توافق اجرا شده در لیبی استقبال می کند و آن را گامی مهمی برای تمام طرف های لیبیایی می داند.

فرانسه

وزارت امورخارجه فرانسه نیز در بیانیه ای با استقبال از این برقراری آتش بس، گفت که اظهارات فایز السراج رییس دولت وفاق ملی و عقلیه صالح رییس مجلس کنندگان دولت شرق بیانگر یک مرحله مثبتی است که باید این موضوع در مرحله عمل اجرایی شود.

فرانسه همچنین از طرف های لیبیایی خواسته است که اقدامات خصمانه را متوقف کنند و با حسن نیت وارد مذاکره و گفت وگو شوند.

آلمان

وزارت امور خارجه آلمان نیز بر اهمیت این توافق تاکید و گفت که کمیته نظامی برآمده از مذاکرات سازمان ملل و کنفرانس برلین باید توافق آتش بس را در تمام سرزمین های لیبی را اجرایی کنند.

انگلیس

سفیر انگلیس در لیبی نیز با استقبال از توافق آتش بس در لیبی، از طرف های لیبیایی خواست که به این توافق متعهد باشند.

ایتالیا

وزارت امور خارجه ایتالیا نیز در اطلاعیه ای از این تحول استقبال و تاکید کرد که طرف های لیبی باید جهت آتش بس را دنبال کنند.

عربستان

وزارت امورخارجه عربستان نیز در این ارتباط بر ضرورت آغاز گفت وگوی سیاسی میان گروه های لیبیایی تأکید و گفت که آنها باید منافع ملی کشورشان را بر تمام مسائل مقدم بدارند.

در ادامه اطلاعیه وزارت امورخارجه عربستان آمده است: گفت وگوهای سیاسی مانع از دخالت کشورهای خارجی در لیبی می شود که امنیت ملی کشورهای عربی را به مخاطر می اندازد.

امارات

انور قرقاش وزیر مشاور در امور خارجه امارات در خصوص توافق طرف های لیبی گفت که اکنون زمان آن است که توپخانه ها از فعالیت بازایستد.

قرقاش در صفحه رسمی اش در توئیتر نوشت: اعلام آتش بس و توقف عملیات نظامی در سراسر لیبی یک تحول بسیار مثبت است.

قطر

وزارت امورخارجه قطر نیز در بیانیه ای که در صفحه رسمی خبرگزاری این کشور؛ قنا منتشر شد، ضمن استقبال از توافق آتش بس دوجانبه از سوی دولت وفاق ملی و دولت شرق لیبی، تأکید کرد که دوحه امیدوار است که تمام طرف های درگیر به این توافق پاسخ [مثبت] بدهند.

قطر همچنین بر ضرورت تسریع در فرایند سیاسی لیبی و ضرورت شکسته شدن محاصره میادین نفتی این کشور جهت تولید و صادرات دوباره نفت و در راستای منافع ملی این کشور تأکید کرد.

مصر

عبدالفتاح السیسی رییس جمهوری مصر در صفحه رسمی اش در فیسبوک با استقبال از بیانیه دولت وفاق ملی لیبی و مجلس کنندگان شرق لیبی این اقدام را یک گام بسیار مهم در راه تحقق حل سیاسی بحران لیبی و خواسته ملت این کشور برای ثبات و شکوفایی دوباره کشورشان دانسته است.

اردن

وزارت امورخارجه اردن نیز در بیانیه ای بر ضرورت مشارکت طرف های لیبیایی در گفت وگوی لیبی -لیبی و مذاکرات سیاسی جدی با هدف سرانجام دادن به بحران کشورشان و ممانعت از وخامت اوضاع و استقرار دوباره در راستای حفظ حاکمیت اراضی و منافع ملت این کشور تأکید کرده است.

دولت امان تصریح کرده است که توافق آتش بس باید ضامن حمایت از ملت لیبی و ابزاری برای جلوگیری از دخالت کشورهای خارجی در این کشور باشد.

الجزائر

وزارت امورخارجه الجزائر نیز در بیانیه ای ضمن استقبال از اعلام توافق آتش بس، این اقدام را بیانگر اراده آنها برای حل سیاسی بحران کشورشان دانسته است.

براساس بیانیه وزارت امورخارجه الجزایر، این کشور گفت:ما در کنفرانس برلین که سال جاری میلادی در آلمان برگزار شد، نیز آمادگی خود را برای میزبانی از گفت وگوهای جامع برادران لیبیایی خود و با هدف حل مسالمت آمیز و در راستای منافع لیبی و مردم آن گفتیم.

تونس

وزارت امورخارجه تونس نیز در بیانیه ای از توافق لیبی به عنوان یک اقدام مثبت یاد کرده که موجب جلوگیری از ریختن خون مردم لیبی خواهد شد، اعتمادسازی را بار دیگر میان ملت لیبی باز خواهد گرداند و زمینه ساز یک راه حل سیاسی جامع، دائمی برای بحران این کشور و برقرای ثبات و آرامش در تمام خاک لیبی خواهد شد.

تونس بار دیگر بر موضوع همیشگی خود مبنی بر حمایت از ملت لیبی در راستای برقراری امنیت و شکوفایی این کشور و نیز حفظ حاکمیت ویکپارچگی لیبی تأکید کرد.

لیبی چند سال است که درگیر جنگ داخلی و متعاقب آن، نبرد نیابتی گسترده میان نیروهای منطقه ای و فرامنطقه ای است که در این میدان، کشورهایی نظیر روسیه، مصر، فرانسه، عربستان، امارات و یونان در برابر ترکیه، ایتالیا و قطر قرار گرفته اند.

نیروهای طرفدار ژنرال حفتر اوایل سال میلادی جاری تمامی تاسیسات نفتی در مناطق شرقی لیبی را از کار انداختند تا به این طریق دولت وفاق ملی مورد حمایت سازمان ملل را به لحاظ اقتصادی تحت فشار قرار دهند. با این اقدام نیروهای حفتر، تقریبا تمامی صادرات نفت لیبی متوقف شد.

رویدادهای یک دهه گذشته در لیبی آشکارا نشان داده که نفت، نقش اساسی در حضور نیروها و عوامل کشورهای بیگانه در لیبی داشته است و به نظر می رسد رقابت شرق و غرب برای دستیابی به منابع طبیعی لیبی از عوامل مهم در پشتیبانی کشورهای غربی از بروز ناآرامی ها در لیبی در سال های سرانجامی زمامداری معمر القذافی بود و این انگیزه همچنان به قوت خود باقی است.

مجله سلنا: مجله سلنا، مجله گردشگری و سفر با سلنا

مجله گوگل ایرانی: مجله گوگل ایرانی، آشنایی با تکنولوژی و فناوری های روز دنیا

منبع: ایرنا
انتشار: 11 شهریور 1400 بروزرسانی: 11 شهریور 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 106275

به "خبرنگاران استقبال کشورهای مختلف از توافق آتش بس در لیبی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران استقبال کشورهای مختلف از توافق آتش بس در لیبی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید