دنیای پشت پرده سرو غذا در خطوط هوایی

به گزارش مجله سرگرمی، شاید در بین تمام ویژگی های خطوط هوایی، سرو غذا بی اهمیت ترین بخش به نظر برسد و به ندرت کسی به ماهیت این سرویس عادی و دنیایی که در پشت آن پنهان شده، توجهی نشان می دهد. شرکت هواپیمایی امارات برای سرویس دادن به مسافران همه پروازهایش، در یک کارخانه عظیم واقع در دبی، روزانه 150 هزار پرس غذا تهیه می نماید. برای آنالیز دقیق مراحل تهیه و ارائه غذا در شرکت هواپیمایی امارات، با خبرنگاران همراه باشید.

دنیای پشت پرده سرو غذا در خطوط هوایی

غذای موردنیاز خطوط هوایی شرکت امارات، در کترینگ این شرکت واقع در مجاورت فرودگاه دبی فراوری می گردد. با در نظر دریافت یک وعده غذای خط هوایی و ضرب کردن آن در عدد 150 هزار، می توانید حجم کار یک روز این کترینگ را مجسم کنید. طی سال های اخیر، کیفیت غذای خطوط هوایی ارتقاء زیادی داشته ولی با این وجود، فاصله زیاد از تهیه تا سرو در ارتفاع 10 هزار متری، باعث می گردد که این ارتقاء کیفیت، زیاد محسوس نباشد. برای کسانی که سفرهای هوایی زیادی دارند، دیدن شیرینی هایی که انگار قبلا جویده شده اند، غذاهای گوشتی غیرقابل هضم و پلاستیکی یا خورش های شوری که آب مانده دریا در مقایسه با آن ها گوارا و لذیذ به نظر می رسد، چندان تعجب آور نیست. از طرف دیگر غذای خطوط هوایی رقبای قدرتمندی دارد و این روزها دیدن مسافرهایی که غذای خود را قبل از سوارشدن به هواپیما تهیه نموده اند، برای شرکت های هواپیمایی کاملا عادی به نظر می رسد. سال گذشته فرودگاه هیثرو لندن سرویسی به نام پیک نیک در پرواز راه اندازی کرد که شامل ارائه غذاهای متنوع توسط 118 کافه و رستوران فعال در فرودگاه به مسافرها بود. با این وجود، به نظر می رسد که شرکت های هواپیمایی مطرح برای تأمین غذای موردنیاز مسافران با بالاترین کیفیت ممکن، از هیچ تلاشی روگردان نیستند. کترینگ شرکت امارات از زمان افتتاح در سال 2007 تا به امروز، 292 میلیون سینی غذا تهیه نموده است و حجم کار روزانه آن در فصل های توریستی تا 175 هزار پرس در روز افزایش پیدا می نماید. مدیریت و حفظ کیفیت این رقم باورنکردنی، چالش بزرگی محسوب می گردد. در این کترینگ یخچالی به بزرگی آشیانه هواپیما وجود دارد که لبریز از انواع مواد غذای متنوع و گاهی گران قیمت؛ نظیر سالمون دودی اقیانوس اطلس، کنسرو ترافل سیاه (نوعی قارچ کمیاب) و اردک چرب فرانسوی است و بخش عمده ا از موجودی این یخچال فقط در یک روز توسط مسافران هواپیمایی امارات مصرف می گردد. این کترینگ سه آشپزخانه سرد وسیع دارد که تقریبا همه خوراکی های مصرفی هواپیمایی امارات به جز نان عربی و دسرهای هندی در این سالن ها برای سرو آماده می شوند. در هر سالن، محفظه های بزرگی مملو از سیب زمینی خلال شده فلفلی و پیاز خردشده وجود دارد. بسته بندی انواع سس تایلندی در یک اتاق بزرگ با دیواره های استیل آبکاری شده انجام می گیرد. ظروف غذای آماده شده در روی یک پیشخوان گذاشته می شوند و یک تابلوی کوچک در روی پیشخوان با مضمون بلیت طلایی، نظارت دقیق بر چینش و تزیین غذا را نشان می دهد. به گفته ناظر سالن، یک شکل بودن ظروف غذا اهمیتی زیادی دارد زیرا اگر یک مسافر ببیند که غذای بقیه خوش ظاهرتر است، گمان خواهد نمود که به دیگران سرویس اختصاصی ارائه می گردد. تنوع غذاهای تهیه شده در کترینگ واقعا حیرت انگیز است. شرکت امارات در پروازهای بین المللی با در نظر دریافت راستا پرواز، فصل و ذائقه مسافران، 451 منوی مختلف ارائه می نماید. تنها آشپزخانه داغ کترینگ مملو از اجاق، فر و انواع تجهیزات آشپزی آتشین است. این سالن به بخش های مجزا برای طبخ غذاهای ملی کشورهای مختلف تقسیم می گردد و بزرگ ترین بخش ها به تهیه غذاهای محلی خاورمیانه، هند و خاور دور اختصاص دارند. دیگ مخصوص طبخ بریانی عربی نیز توسط یک سرآشپز اختصاصی نظارت می گردد. فر مخصوص مرغ بریان دارای ظرفیت لازم برای کباب کردن 300 قطعه سینه مرغ در یک مرحله است. کارگاه قنادی معطر کترینگ، دارای تعداد زیادی فر شیرینی پزی 12 طبقه است که انواع دسر، شیرینی و بیسکویت در آن ها تهیه می گردد. مراحل تهیه غذای موردنیاز در هر پرواز، 5 روز قبل از تاریخ آن و با یخ زدایی مواد غذایی شروع می گردد. آماده کردن مواد غذایی و طبخ آن ها یک روز قبل از پرواز اجرا شده و 12 تا 18 ساعت مانده به حرکت هواپیما، غذاها بسته بندی شده و آمده انتقال هستند. دستور تهیه غذاهای کترینگ حتی برای پروازهای معمولی به شکل عجیبی دقیق و ثابت هستند. در آلبوم مشخصات محصولات کترینگ، فهرست مواد اولیه غذا و وزن دقیق آن با دقت زیاد درج شده و میزان جعفری لازم برای سوپ گوجه فرنگی پروازهای درجه یک یا مقدار پیاز و سبزی های سس مرغ سوخاری سرو شده در پروازهای معمولی، همواره مطابق با دقیق ترین استاندارهای آشپزی است. ظروف غذا بر روی یک نوار نقاله به بخش بسته بندی منتقل شده و در آنجا از طریق یک ماشین اتوماتیک بسته بندی می شوند. تا چندی پیش این کار از طریق دست انجام می شد. برخلاف باور عده ای، غذای ارائه شده در پروازهای درجه یک در آشپزخانه هواپیمای در حال پرواز طبخ نمی گردد. این غذاهای باکیفیت و حتی ماهی سرخ شده که بسیار تازه به نظر می رسد، بعد از تهیه شدن در کترینگ در جعبه های آلومینیومی قرار گرفته و در هواپیما دوباره گرم می شوند. در سالن آماده سازی غذا برای بارگیری، 4200 نفر کارگر فیلیپینی، در هر ساعت 1000 سینی غذا را بسته بندی نموده و برای انتقال به سکوی بارگیری در طبقه پایین سالن منتقل می نمایند. درنهایت سینی های غذا به همراه تعداد زیادی پتو، گل مصنوعی، قوری فلزی چای و ... به هواپیما منتقل می شوند. از آنجایی که دوبی در وسط بیابان قرار گرفته است، مواد اولیه موردنیاز کترینگ از کشورهای دیگر وارد می شوند و اقلامی مثل هندوانه ایران یا لبنان، کاهوی عربستان سعودی، خرچنگ کانادا، مرغ برزیل، سالمون نروژ و شش نوع سیب زمینی کشورهای مختلف از اردن تا کالیفرنیا جزو مواد غذایی وارداتی پرمصرف کترینگ هستند. شرکت امارت بارها اعلام نموده که اشتیاق زیادی برای استفاده از محصولات داخلی دارد ولی در صورتی که فراورینماینده های داخلی بتوانند حجم زیاد مواد غذایی موردنیاز این شرکت را تأمین نمایند. کترینگ امارات، ضایعات زیادی فراوری می نماید. موادی مثل پلاستیک، آلومینیوم و روغن قابلیت بازیافت دارند ولی غذاهای اضافه، دور ریخته می شوند. در پروازهای معمولی، به ازای هر مسافر یک سینی غذا ارائه می گردد ولی در پروازهای درجه یک برای اجتناب از دادن جواب منفی به درخواست مسافر برای راگوی ماهی یا خاویار بیشتر، حداقل به اندازه یک برابر و نیم تعداد مسافران، غذای اضافه به هواپیما منتقل می گردد که طبعا قسمت عمده آن دور ریخته خواهد شد. با در نظر دریافت مراحل تهیه غذا در کترینگ امارت، باز هم شاهد نارضایتی مسافران از غذای خطوط هوای این شرکت هستیم. به گفته یکی از مسئولان کترینگ: نارضایتی مسافران گاهی مستقیما به کیفیت غذا مربوط نیست. غذای پروازهای معمولی در قالب دو انتخاب ارائه می گردد و از آنجایی که فقط به تعداد مسافران، غذا در هواپیما وجود دارد، افرادی که دیرتر سرویس می گیرند، ممکن است نتوانند به هر دو گزینه دسترسی داشته باشند که این مسئله باعث ناراحتی آن ها می گردد. از طرف دیگر مواد اولیه برخی از غذاها کیفیت خود را در فاصله زیاد بین تهیه و سرو از دست می دهند. به عنوان مثال، بیفتک معمولا بعد از گرم شدن مجدد تا حدودی طعم و بافت اولیه خود را حفظ می نماید ولی این مسئله در خصوص انواع ماکارونی، سوشی و سبزیجات سرخ شده صدق نمی نماید. کترینگ شرکت امارات به سرعت در حال توسعه است و بر اساس برنامه ریزی های اجرا شده تا سال 2020 روزانه 260 هزار پرس غذا فراوری خواهد نمود. با توجه به سرمایه گذاری سنگین شرکت هواپیمایی امارت برای افزایش کیفیت غذا و نوشیدنی خطوط هوایی، هرروز شاهد بالا رفتن کیفیت محصولات کترینگ خواهیم بود. ولی نباید فراموش کرد که عرضه غذا در فرودگاه ها با هزینه کمتر، رقیبی قدرتمند برای شرکت های هواپیمای و ویژگی سنتی ارائه سرویس کامل در طول پرواز است و شرکت های هواپیمایی برای کسب رضایت مسافرها، نیازمند ابتکار و زحمت بیشتری هستند. منبع : Telegraph

shortmessagesystem.ir: مجله پیامک، آخرین اخبار و مقالات در حوزه فناوری و تکنولوژی های مدرن

aliabad-new.ir: علی آباد جدید، اخبار و آخرین رویدادهای علی آباد

منبع: کجارو
انتشار: 11 آبان 1400 بروزرسانی: 11 آبان 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 69179

به "دنیای پشت پرده سرو غذا در خطوط هوایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دنیای پشت پرده سرو غذا در خطوط هوایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید