تاثیر نخود در کاهش وزن چیست؟

به گزارش مجله سرگرمی، اگر برای اینکه مواد غذایی سالم مانند نخود را هرچه بیشتر به رژیم غذایی خود اضافه کنید در پی علت هستید، نقش این ماده غذایی در کاهش وزن شاید انگیزه لازم را برای این کار در شما ایجاد کند.

تاثیر نخود در کاهش وزن چیست؟

برای مطالعه بیشتر با مهسان بلاگ: سیستم مدیریت محتوای خبری همراه باشد.

به گفته سیدنی لاپه، متخصص تغذیه، نخود سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی مهم از جمله ویتامین های B، آهن، فسفر، و مهمیم است. شما می توانید نخود را به راحتی در دستورالعمل های غذایی مختلف بهره ببرید. در ادامه با نقش نخود در کاهش وزن بیشتر آشنا می شویم.

یک ماده غذایی سرشار از فیبر است

به طور خاص، نخود حاوی فیبر محلول است که به رشد باکتری های سالم در روده یاری می نماید و ممکن است به حفظ وزن سالم یاری کند.

بعضی شواهد نشان داده اند افرادی که دارای میکروبیوم روده متنوع هستند با خطر کمتر برای روبروه با هوس های غذایی و چربی شکم روبرو هستند، اگرچه ارتباط بین آن ها کاملا روشن نیست.

ممکن است یک اثر گرمایی ایجاد کند

نخود منبع خوبی برای پروتئین است و مصرف اندازه کافی از این درشت مغذی عاملی کلیدی در تحقق هدف کاهش وزن محسوب می گردد.

پروتئین به تنظیم گرسنگی و هورمون های مرتبط یاری می نماید و به تقویت احساس سیری و جلوگیری از بروز هوس های غذایی منجر می گردد. بعلاوه پروتئین به تقویت عضلات بدون چربی و متابولیسم کارآمد بدن یاری می نماید.

پروتئین در مقایسه با کربوهیدرات ها و چربی دارای یک اثر گرمایی بالاتر است به این معنی که بدن برای گوارش پروتئین نسبت به دو درشت مغذی دیگر کالری بیشتری می سوزاند.

پروتئین گیاهی ممکن است موجب کاهش وزن بیشتر گردد

ممکن است مصرف پروتئین گیاهی موجود در مواد غذایی مانند نخود، کینوا، و سویا به پیشگیری از هوس خوردن میان وعده یاری نموده و احساس سیری تا وعده غذایی بعدی را حفظ کند.

بعضی مطالعات نشان داده اند که لوبیا ها و حبوبات سرشار از پروتئین گیاهی احساس سیری را نسبت به پروتئین های حیوانی، مانند گوشت گاو و گوسفند بیشتر تقویت می نمایند.

نخود سرشار از آمیلوز است

جدا از اثرات سیرنمایندگی که از پروتئین و فیبر موجود در نخود سرچشمه می گیرند، این ماده غذایی حاوی آمیلوز هم است که یک نشاسته مقاوم است و بدن آن را به آرامی گوارش می نماید. این به ویژه به افراد مبتلا به دیابت برای کاهش وزن یاری می نماید، زیرا نشاسته مقاوم از افزایش ناگهانی سطوح قند خون پیشگیری می نماید.

نخود حجم بیشتری به وعده های غذایی می بخشد

اگر فقط یک کاسه سبزیجات برگدار را برای ناهار مصرف کنید، این احتمال وجود دارد که طی دو ساعت پس از وعده غذایی خود با احساس گرسنگی روبرو شوید. از آنجایی که نخود حاوی فیبر و پروتئین است، حجم بیشتری به وعده غذایی می بخشد بدون این که افزایش چشمگیری در کالری مصرفی شما ایجاد کند.

غذا های سرشار از فیبر نشان داده اند که سطوح چربی های خون را بهبود می بخشند، احساس سیری را تقویت نموده و به همزمان فرایند گوارش را آهسته تر می نمایند.

افزودن نخود به یک رژیم غذایی متعادل می تواند به مدیریت وزن، کنترل سطوح قند خون، بهبود چربی های خون، یاری کند.

منبع: همگردی
انتشار: 19 اسفند 1402 بروزرسانی: 19 اسفند 1402 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 155368

به "تاثیر نخود در کاهش وزن چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاثیر نخود در کاهش وزن چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید